2008


Son, 24 November 2008
De race datums voor 2009 zijn bekend;19 t/m 21 juni 2009 Drachten I10 t/m 12 juli 2009 Drachten II14 t/m 16 augustus 2009 Hockenheim21 t/m 23 augustus 2009 Drachten III nog 0 dagen tot Drachten I.
«top

Son, 1 September 2008
Zo, het seizoen zit er weer op. De balans kan weer worden gemaakt. Afgelopen weekend in een zonovergoten Drachten tijdens Dr88 III Finals is er een mooi afsluitend resultaat behaald door ons team. In de SuperGas klasse heeft de “pittige” zich zaterdag als top qualifier geplaatst met de Chevrolet Nova SG541. Met een tijd van 9.901 sec op de klok. Tijdens de eliminatie van zondag wist Cas zich tot de halve finale te rijden maar door een wheelspin werd hij uitgeschakeld. Omdat in de andere halve finale de tegenstander rood reed werd het dus een verdiende derde plek voor onze teamgenoot.

YEEHAAA

In de streetmachine klasse had Bol zaterdag een vierde tijd neer gezet. De malibu bleek afgelopen weekend zeer snel maar door telkens een snellere tijd te klokken werd het lastig om een juiste index te bepalen. Dit resulteerde zondag in een exit in de eerste run met een verschil van 0.09 sec.
«top

Son, 29 Augustus 2008
Dr88 III Finals live op ©.nl . Klik hier voor meer.
«top

Son, 26 Augustus 2008
heb een colectie van beelden verzameld op Youtube voor de liefhebber
«top

Son, 20 Augustus 2008


Remco Scheelings van de site autosport.nl heeft weer een mooi stukje geschreven over onze deelname aan Hockenheim afgelopen weekend. je kan dat Hier vinden. In afwachting op wat beeld en film materiaal van de teamleden moeten we het hier ff mee doen.
«top

Son, 21 juli 2008
Werd er op geattendeerd door Cas dat er een geinig filmpje “uit de oude doos” op het internet circuleert. Dus ben ik ff op zoek gegaan en heb het uiteraard gevonden! Beelden uit 1971 (goed jaar zullen we maar zeggen). Ik heb er iig van genoten ik denk jullie ook wel. Veel kijk plezier:
«top

Son, 16 juli 2008

De fototo’s van drachten I en II heb ik on-line gezet! Met dank aan Jeroen van V8meetings.nl


«top

Son, 11 juli 2008
Dr88 II live nu ook op ©.nl . Klik hier voor meer.
«top

Son, 9 juli 2008
Nou, het vorige blog had ik allemaal mooie ideeën om de tijden live bij te houden in Drachten en zoals je kunt zien is er niet veel van terecht gekomen… sterker nog ik heb niet eens foto- of videomateriaal om te tonen. Dus heren! Stuur ff eens wat op zou ik zeggen. Morgenavond zijn er weer nieuwe kansen nieuwe prijzen, Drachten II komt er weer aan. Helaas moet ik deze overslaan maar Bol en de Pittige gaan er weer helemaal voor. De Nova (SG541) zal zijn tijd (9,9 sec) op een andere manier benaderen dan de vorige keer op Drachten I. Toen dook hij steeds onder de indextijd. Het blijft ook moeilijk om te zoeken naar de juiste weg, we weten dat andere teams gebruik maken van computers maar daar willen wij “nog ff” niks van weten. Dit keer wordt eerst de wagen op de brandstof afgesteld d.m.v. simpel een verstelbare nok op de gaskabel aan te brengen zodat we in ieder geval tegen de 9,9 aan kunnen rijden i.p.v. er onder. Vervolgens is het zoeken naar de juiste toeren, bandenspanning etc. kortom voldoende om over na te denken ik wens jullie veel plezier. Mij zal je vooral hier vinden:
«top

Son, 16 juni 2008
Ik ga proberen om de tijden live bij te houden in Drachten. Hier kan je ze vinden
«top

Son, 2 juni 2008
Lange tijd geen nieuws geweest… geen nieuws is goed nieuws. Ik vond net op buienradar een geinig linkje. Heb ik maar ff geknipt en geplakt lijkt me wel handig in Drachten. Onder het knopje FUN en dan weerstation vind je een temperatuurmeter en windsnelheid- en richtingmeter van Leeuwarden. Deze wordt iedere vijf minuten ge-update. Dus misschien wel handig bij de race.
«top

Son, 11 maart 2008
Zo, er wordt niet flauw gedaan binnen het Team. Zondag zijn de pittige en bol op en neer geweest naar Zaandam en is de trailer van Europees Topfuel Kampioen Lex Joon overgenomen. Deze trailer biedt onderkomen aan twee voertuigen en zes slaapplaatsen. e.e.a. moet nog wel worden verbouwd , maar zoals ik begrepen heb wil de pittige het dit keer goed aanpakken en er een echte “eyecatcher” van maken. Mede door Bruinsma olie uit Tilburg en MPM, zijn we een onderkomen rijker met maar liefst een tent van 12 bij 4 meter, compressor, buitenverlichting, verder wordt de buitenkant voorzien van ons team logo met natuurlijk de voornaamste sponsoren(eerder genoemd in dit verhaal) .


«top

Son, 05 maart 2008
Geweldige ontwikkelingen de laatste dagen, team © staat zeker niet stil en vooral nu we weten dat Drachten door gaat. Sowieso wordt het team uitgebreid met een Oldsmobile van Marc, Bol is in z’n Chevelle een DIKKE 427ci bigblock aan het bouwen (op dit moment heeft hij het 350ci smallblockje er al uit) verder is er een nieuw lid, als ik me niet vergis krijgen we versterking in de SG klasse met een mustang van Mack.


«top

Drachten, 04 maart 2008

Dragraces Drachten: It giet oan

Tekst: Remco Scheelings
Dinsdag 4 maart 2008 – Vanmiddag, dinsdag 4 maart, zijn op het gemeentehuis van Smallingerland door Dragrace Vereniging eXplosion en Stichting Vliegveld Drachten de handtekeningen gezet onder een intentieverklaring waardoor er de komende vijf jaren weer dragraces in de Friese plaats gehouden kunnen worden. Woensdag 5 maart start Joost Visser grond-, weg- en waterbouw met de noodzakelijk werkzaamheden waardoor in het weekend van 21 en 22 juni de dragracers hun eerste meters op de vernieuwde baan kunnen afleggen.
De airstrip zal aan de kant waar de dragracers starten met 92 meter worden verlengd. Het daaropvolgende stuk van 220 meter wordt uitgefreesd en van een nieuwe asfaltlaag voorzien. Voor de dragracers ontstaat daardoor een startstrook van rond de 310 meter. Op dit deel zullen geen vliegtuigen meer landen, deze zullen gebruik maken van de resterende 730 meter, die door de dragracers als uitloop zal worden gebruikt. Omdat de aanpassingen, in verband met het vogelbroedseizoen, voor 15 maart moeten zijn afgerond begint Joost Visser grond-, weg- en waterbouw uit Nijehaske woensdagochtend 5 maart om 7.00 uur met de werkzaamheden.
Met het zetten van de handtekeningen komt een einde aan een lange periode van onderhandelingen tussen Dragrace Vereniging eXplosion, de gemeente Smallingerland en Stichting Vliegveld Drachten. In de zomer van 2006 leek er een plotseling einde te komen aan de al meer dan dertig jaar in Drachten gehouden dragraces. Door een schoonmaakactie raakte het asfalt zodanig beschadigd dat hierop niet meer veilig gereden kon worden. Er kwam schot in de zaak toen in de zomer van 2007 een burgerinitiatief, waarbij gevraagd werd de dragraces voor Drachten te behouden, unaniem door de gemeenteraad van Smallingerland werd aangenomen. Nadat vervolgens ook burgemeester Bert Middel zich achter de plannen van eXplosion schaarde, konden de onderhandelingen over de definitieve uitwerking en realisatie in gang worden gezet met als eindresultaat de handtekeningen van vanmiddag. Dragrace Vereniging eXplosion krijgt het recht om de komende vijf jaar drie evenementen per jaar te organiseren. Deze periode was voor eXplosion noodzakelijk om de voor de baanaanpassing benodigde € 150.000,– van investeerders te verkrijgen. De drie raceweekenden van 2008 staan gepland voor:
&nbsp20-22 juni, 11-13 juli en 29-31 augustus.
Theo Willemse, voorzitter van eXplosion, was uiteraard zeer verheugd met het tekenen van de overeenkomst. “We kunnen weer rijden en krijgen een dragrace-baan van Europees niveau. Zonder de inspanningen van Joost Visser was het op deze korte termijn niet mogelijk geweest. Verder wil ik de VVD- en SP-fractie van Smallingerland bedanken voor hun politieke steun, zonder overigens alle andere partijen die hun unanieme steun uitspraken te kort te willen doen. Verder uiteraard de indieners van het burgerinitiatief die het onderwerp ‘dragracen in Drachten’ op de politieke agenda wisten te krijgen. Maar ook alle andere medewerkers die zich de afgelopen maanden hebben ingespannen om dit resultaat te bereiken.” Ook burgemeester Bert Middel toonde zich vanmiddag in een radio-interview zeer verheugd met het terugkeren van de dragraces naar Drachten en onderstreepte het belang voor de plaats en het economisch belang voor de regio.
(Bron: Autosport.nl)

«top

Son, 09 Januari 2008
Zo we beginnen weer met een schone lei in 2008. Explosion is maandag weer rond de tafel gaan zitten. Remco scheelings van Autosport.nl heeft daar weer een mooie samevatting van gemaakt:
Op 7 januari heeft het vervolggesprek plaatsgehad tussen ambtenaren van de Gemeente Smallingerland en Dragrace Vereniging Explosion. Hoewel het dragracers natuurlijk altijd te langzaam gaat zijn er opnieuw vorderingen gemaakt en definitieve termijnen gesteld waarop alle zaken geregeld moeten zijn.
Tekst: Remco Scheelings
De betreffende ambtenaren moeten vorm geven aan het raadsbesluit en de uitspraak van de burgemeester dat er in 2008 weer dragraces op Vliegveld Drachten gehouden moeten worden. Omdat er van beide kanten voor een periode van vijf jaar de nodige verplichtingen worden aangegaan en Explosion moet investeren in de start/landingsbaan annex dragstrip dienen de zaken tot in detail op schrift te worden uitgewerkt. Na de bespreking van eind november waarbij Explosion alle voor haar noodzakelijke randvoorwaarden kon uitspreken was er de hoop dat bij het vervolggesprek van 7 januari alle stukken klaar zouden zijn en op korte termijn getekend konden worden.
Helaas was dit nog niet het geval maar werden er met de vertegenwoordigers van de gemeente en Stichting Vliegveld Drachten wel vorderingen gemaakt. Zo werden een aantal zaken verduidelijkt en onder andere de (bestek)tekening van het vliegveld besproken. Wellicht nog belangrijker is dat nu een concreet tijdspad is afgesproken waarop de noodzakelijke stukken, zoals tekeningen en concept intentieverklaring, ter tafel moeten liggen. Eén en ander moet op 14 januari geregeld zijn. Verder komt het bestuur van Stichting Vliegveld Drachten op 21 januari bijeen om de voor haar van belang zijnde zaken als huur en borg etc. te bespreken. Concreet komt het erop neer dat direct daarna alle stukken en standpunten bekend zijn en indien naar ieders wens de afspraken met handtekeningen geformaliseerd kunnen worden. De voorbereidingen voor de op 20 – 22 juni, 11-13 juli en 29-31 augustus te houden races kunnen dan in gang worden gezet. Ook de ambtenaren van de gemeente is nu duidelijk dat er haast geboden is omdat de asfalteringswerkzaamheden op het vliegveld voor half maart moeten zijn afgerond. In verband met het vogelbroedseizoen mogen op het terrein van half maart tot begin juni geen werkzaamheden plaatsvinden.

(Bron: Autosport.nl)
De gebeurtenissen van vorig jaar heb ik gearchiveerd en kun je hier terug vinden.
«top

 

 

2007